Inzicht in de waarde van het opleiden en ontwikkelen van medewerkers

Wat is het rendement van uw opleidingsbudget? Tot op heden is er geen bedrijf dat daar een goed antwoord op kan geven. Niet dat we het rendement van opleiden in twee cijfers achter de komma moeten bepalen, maar veel bedrijven bekommeren zich wel heel weinig om wat opleiden oplevert. En dat is vreemd, vooral bij servicebedrijven, waar de mens nagenoeg het enige ‘productiemiddel’ is en het opleidingsbudget een forse hap uit de begroting neemt.

Nu is het niet eenvoudig om te bepalen wat een opleiding oplevert. Veel opleidingen zijn immers kwalificerend van aard en noodzakelijk om überhaupt te kunnen werken in de industrie, denk aan vakdiploma’s en VCA. Maar ook van soft-skills trainingen als leidinggeven en communicatie is de waarde niet te kwantificeren.

Toch zou het mooi zijn als we inzicht krijgen in de waarde en het effect van het opleiden en ontwikkelen van medewerkers, desnoods kwalitatief. Geïnspireerd op de veiligheidsladder definiëren wij daarom vijf niveaus:

Niveau 1: Pathologisch
Waarde van opleiden: 0

Voor bedrijven op dit niveau is opleiden een noodzakelijk kwaad. Het moet vooral zo goedkoop mogelijk worden uitgevoerd. Bij de goedkoopste aanbieder worden alleen de verplichte opleidingen gedaan. Het papiertje telt, niet de inhoud. Er is geen controle op valse certificaten en geen sancties bij fraude door medewerkers.

Niveau 2: Calculerend
Waarde van opleiden: license to operate

Ook bedrijven op dit niveau zien opleiden als een verplichting, die zo goedkoop mogelijk moet worden uitgevoerd, maar die wel moet voldoen aan een interne minimumvereiste. Bedrijven op dit niveau zijn vooral de prijsvechters. Liefst zo goedkoop mogelijk, maar het risico op imagoschade moet beperkt blijven.

Niveau 3: Defensief
Waarde van opleiden: behoud en motivatie medewerkers

Vakopleidingen en verplichte opleidingen als VCA zijn op orde. Bedrijven op dit niveau hebben door dat het, naast vakkennis en verlichte opleidingen, loont om te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, maar het initiatief komt vooral vanuit de medewerkers. Doel van opleiden is het tevreden houden en motiveren van medewerkers en een goed imago creëren.

Niveau 4: Actief
Waarde van opleiden: support bedrijfsprocessen

Voor bedrijven op niveau 4 is opleiden en ontwikkelen van medewerkers een belangrijke ondersteuning voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Opleiden is onderdeel van het personeelsbeleid en bedrijven bieden hun medewerkers vaak een persoonlijk opleidingsplan. Ze zijn zich bewust van de demografische opbouw van de personeelsbezetting en voeren hierop actief beleid (duurzame inzetbaarheid, aannamebeleid, etc). Op dit niveau wordt ook regelmatig voor incompany trainingen gekozen voor een groep personen of afdeling om zo een bedrijfscultuur te creëren of te veranderen.

Niveau 5: Strategisch/generiek
Waarde van opleiden: performance improvement

Bij bedrijven op niveau 5 is opleiden gekoppeld aan strategische bedrijfsdoelstellingen. Opleiden is bedoeld om zwaktes weg te werken en kansen te realiseren. Het bedrijf heeft een analyse gemaakt van de benodigde competenties van medewerkers voor de komende jaren. Individuele trainingen zijn gericht op deze benodigde competenties. Daarnaast zijn er groeps- en company brede programma’s om (delen van) de organisatie naar een bepaald niveau te krijgen, zoals klantgerichtheid. Standaard is ook de evaluatie of de gevolgde trainingen hebben opgeleverd wat werd verwacht.

Samenwerkingspartner
Duidelijk is dat pas op niveau 5 opleidingen volledig geïntegreerd zijn in de bedrijfsdoelstellingen. Pas op dit niveau kan er over een enigszins meetbare, toegevoegde waarde worden gesproken. Het is het gewenste niveau voor bedrijven die grip op hun opleidingsbudget willen krijgen en dat budget zo effectief mogelijk willen inzetten.

Een ruwe inschatting is dat veel VOMI-leden rond niveau 4 zitten, waarbij een flink deel zich ontwikkelt richting niveau 5. De VOMI Academie is als samenwerkingspartner bij een aantal bedrijven actief betrokken bij dit proces. Belangrijke randvoorwaarde is dat er een goed werkend leermanagementsysteem is, waarin competenties en opleidingen worden beheerd en gemanaged. En dat in de boardroom het belang van opleiden wordt herkend.

In de samenwerkingen met bedrijven zien wij dat elke organisatie uniek is, en zijn eigen tempo en aanpak hierin ontwikkelt. Onze ervaring is dat er niet een vast format, organogram of projectplan is om naar niveau 5 te komen. Het is een organisch groeiproces, waarin telkens een stap wordt gezet.

 

Als partner in leren ondersteunt de VOMI Academie bedrijven in de industrie met alle opleidings- en ontwikkelvragen. Benieuwd waar jouw bedrijf zicht momenteel bevindt in de opleidingsladder? Neem contact met ons op!